| 7.04.2020 | Intervijas

Goran Gora: Šis albums ir pārbaudījums savas daudzslāņainības dēļ

Goran Gora stāsta par jauno albumu “Renesanse”. Albums 9. aprīlī tiks izdots digitālā formātā un būs pieejams visās lielākajās mūzikas straumēšanas vietnēs.

Šis būs jau piektais mūziķa studijas albums, otrais albums ar dziesmu tekstiem latviešu valodā. Sarunā par jauno albumu ar “Skan.lv” Goran Gora dod iespēju uzzināt vairāk par albuma tapšanas procesu.

Tavs iepriekšējais albums “Mosties” iznāca pirms sešiem gadiem, tajā visu dziesmu vārdu autors bija Knuts Skujenieks. Cik ilgs laiks pagāja kopš albuma izdošanas līdz brīdim, kad sāki darbu pie jaunā albuma? Kas ir autors albuma “Renesanse” dziesmu vārdiem?

Pēc “Mosties” iznākšanas, ieturēju ilgāku pauzi vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, ar radīto materiālu pietika, lai piecus gadus sniegtu koncertus visā Latvijā un tikai ap šo gadu pienāca sajūta, ka “nu gan visi ir dzirdējuši “Mosties””. Otrkārt, saskāros ar radošo krīzi. Pēc tam, kad biju rakstījis mūziku ar Knuta Skujenieka un Imanta Ziedoņa vārdiem, viss, ko sarakstīju pats, šķita mazvērtīgs un neko nepasakošs. Bet, kā pierādījās vēlāk, pārliecība atgriežas, ticība sev arī un, lūk, albums “Renesanse”, kurā mūzikas un vārdu autors esmu es pats. 

Iepriekš esi teicis, ka albums atspoguļo Tavu pieaugšanas procesu. Vai vari par to pastāstīt vairāk?

Seši gadi nav nemaz tik ilgs laika posms. Bet, ja šajā periodā ieliekam kaut vai tikai tādu “sīkumu” kā trīs bērnu piedzimšanu, tad pārmaiņas ir neizbēgamas. Katrs no bērniem ierauj arvien dziļāk pieaugušo dzīvē, saceļ milzu viļņus, liek paskatīties uz daudzām lietām no cita skatu punkta. Un šādā vētrā pavadot ne jau mēnešus, bet gadus, vertikāles nostiprināšana kļūst arvien svarīgāka un būtiskāka nepieciešamība. 

Jaunajā albumā skan skaņas no dažādām pasaules valstīm un kultūrām. Vai bija kaut kas pārsteidzošs, ko par tām uzzināji šajā procesā?

Jā, albumā skan “gabaliņi” no Indijas, Bosnijas un Hercegovinas un Izraēlas. Mans lielākais pārsteigums bija, ka tāda “tīra” klusuma nemaz nav. Pat visklusākajā naktī dzied cikādes, ezera vidū skan atbalsis no pilsētas, līdz ar to mūsu ikdienai ir savs skaņu celiņš. 

Albumā ir dzirdami arī klasiskās mūzikas elementi. Viena no lietām, kas mani Tavā daiļradē vienmēr ir pārsteigusi ir, ka Tu neesi mūziku apguvis skolās, tomēr Tavās dziesmas ir muzikāli sarežģīti elementi. Piemēram, lipīgā un līdzi dziedamā “Mosties” ir 5/4 taktsmērā. Kā Tev izdodas neiekrist četru akordu dziesmu slazdā un turpināt augt kā mūziķim?

Tas, ka mūziku var iemācīties tikai mūzikas skolā, ir mīts. Vai nu tu jūti un “domā” muzikāli, vai nu nē. Ja tev “galvā” visu laiku neskan mūzika, tad tā tur neskanēs arī pēc mūzikas akadēmijas pabeigšanas. Akadēmiskos terminus es lielākoties pārzinu, notis pierakstīt māku, bet svarīgākā, manuprāt, ir spēja saprast, ka mūziku komponists tomēr rada cilvēkiem. Ja ignorēsi faktu, ka tev ir klausītājs, tad sākas ziepes. Man šķiet, ka es savu klausītāju iepriekš esmu gana daudz izaicinājis, tāpēc tik sarežģītu taktsmēru “Renesansē” nav. Un tomēr, šis albums ir pārbaudījums savas daudzslāņainības dēļ. Katru reizi, rūpīgi klausoties, būtu jāsāk “vērties vaļā” dažādām tekstuālām, muzikālām sakritībām, “tiltiņiem”, kā es pats tos saucu, dažādām niansēm, kas ir tapušas vairāku gadu garumā. 

Kā tīri praktiski notika dziesmu ierakstīšanas process?

Es jau sen ilgojos uzņemties pilnu atbildību par albumu, un “Renesanse” ir tieši tāds albums. Viedokli uzklausīju vienīgi no mūziķiem, kuri piedalījās ierakstā: Mārtiņš Miļevskis, Valters Sprūdžs, Rihards Lībietis un Normunds Petrovs (“Audience Killers”). Instrumentu ieraksts, producēšana, aranžējumi, cilpošana, skaņu ainavas – viss ir manas iztēles auglis. Protams apzinos, ka albumā būs daudz “kļūdu”, bet tikai raugoties no komerciālā viedokļa. Tā kā šis nav komercprodukts, es par to īpaši neuztraucos. Es pats esmu uzgājis diezgan daudz elementāru miksa kļūdu gan Bītlu un “Pink Floyd”, gan Kanjes Vesta, Kendrika Lamāra un Bilijas Ailišas albumos. Tā kā – viss ir relatīvs. Jo stiprāk nostiprināta tava vertikāle, jo mazāk tevi uztrauc stereotipi, pieņēmumi un “tā taču nedara” piemēri. Kā – nedara? Es nupat tā izdarīju! 

Kā izveidojās sadarbība ar albuma vāciņa autori, mākslinieci Anastasiju Vilni? Vai gleznas tapa albuma dēļ, vai arī Tavas dziesmas rezonējās ar jau esošiem darbiem?

Ar Anastasiju esam pazīstami jau ļoti daudz gadu. Esam ļoti labi draugi, tāpēc varu droši teikt, ka mūsu “radošās valodas” ļoti labi saprotas. Anastasija uzsāka jūras tēmai veltītu gleznu sēriju un topošā albuma vāciņu es ieraudzīju Facebook. Man uzreiz bija skaidrs, ka šādi jāizskatās manam albumam par turbulenci un vertikāles turēšanu. Vēlāk Nastja klausījās albumu, piedāvāja dažādas gleznu versijas, konceptus, daudz runājām par tēlu sistēmām un simboliem. Neko sev nevaru padarīt – man patīk simboli, tēlu sistēmas un dziļums. 

Paldies par sarunu!

Goran Gora albums “Renesanse” 9. aprīlī tiks izdots digitālā formātā, tas būs pieejams visās lielākajās mūzikas straumēšanas vietnēs.

© Foto: Nils Vilnis; vāciņa autore: Anastasija Vilnis.

Goran Gora - Renesanse